Summer is here! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Berghout - WaarBenJij.nu Summer is here! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Berghout - WaarBenJij.nu

Summer is here!

Door: Laura Berghout

Blijf op de hoogte en volg Laura

19 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dear friends & family,

Hier is de lente begonnen en de dagen worden steeds warmer en langer (lees 23-30 graden). Niet dat we echt over een winter kunnen spreken in Zuid Afrika, maar toch. Ik ben hier alweer een paar weken en het is bizar om te bedenken dat ik alweer bijna op de helft zit! De tijd vliegt voorbij en ik probeer daarom ook van alle dingen te genieten die ik hier meemaak. Want 18 januari is helaas dichterbij dan ik denk…

Dus, nu ik hier nog zo’n twee-en-een-halve maand te besteden heb, heb ik nog genoeg tijd om de toerist uit te hangen. Althans, tijd? Tijd heb je hier nooit genoeg. Kaapstad is een van die steden die simpelweg zoveel te bieden heeft, dat het onmogelijk is om alles te doen wat je wilt. Zelfs niet in 21 weken tijd. Dus om te voorkomen dat ik alles last-minute ga doen of zelfs over ga slaan, heb ik een paar dingen geboekt die hoog op mijn ‘Kaapstad Bucket List’ staan. Een daarvan is een weekend in december waar ik –jawel– op surf kamp ga! Tijdens dit weekend nemen ze je mee naar een paar prachtige stranden rondom Kaapstad en leren ze je de basics van het surfen. En ehh.. over die witte (mensen)haai gesproken die in deze omgeving leeft, don’t worry, de kans véél groter dat er een kokosnoot op je hoofd valt dan dat je het avondmaal wordt van deze haai. Ik ken overigens niemand die mee gaat op dit kamp, dus dat is ook wel leuk! En om Lucas’ vraag te beantwoorden –wanneer ga je op safari?-: Ik ga begin januari op Quad Safari! Hoe awesome is dat?! Op twee uur rijden van Kaapstad zit een nationaal park waar je deze safari kunt doen en het is daarnaast meteen een mooie afsluiting van mijn tijd hier. Tevens zal ik nog zeker Robben Island bezoeken, Lions Head op hiken en ik hoop ook nog de Garden Route te kunnen doen. Dus ik heb meer dan genoeg om naar uit te kijken.

Maar ondanks dat de dingen die ik nog graag wil doen, kijk ik nu ook al terug op een paar mooie herinneringen. Zo heb ik twee weken geleden nog een gratis tour weten te fixen via mijn bedrijf. Tijdens deze tour heb ik Cape Point/Cape of Good Hope en Peninsula bezocht met een paar andere toeristen. Cape Point is het meest Zuidwestelijk punt van het Zuid Afrikaanse continent, waar je een prachtig uitzicht hebt over de zee en een stukje geschiedenis meekrijgt van rampen die zijn gebeurd in de tijd van de VOC. En hoe bizar is het eigenlijk? Dat 400 jaar geleden schepen langs dit punt hebben gevaren? Het lijkt wel een totaal andere wereld. Als je dit punt bezoekt moet je wel stevig in je schoenen staan, want de wind waait ontzettend hard daar. En daar stond ik dan, m’n rok naar beneden te houden… Na dit bezoek zijn we verder gegaan naar Peninsula (Simons Town), hét pinguïn strand van Zuid Afrika! Het was zooooo schattig!! En super mooi ook.. een knal blauwe zee en een prachtig wit strand. En wat heb ik gelachen om die beestjes, want pinguïns zijn zo onschuldig in hun doen en laten dat het eigenlijk best grappig is. Zo wilde een pinguïn bijvoorbeeld opstaan van een rots waar hij op lag, maar vervolgens een misstap maakte en van die rots afviel. En een andere pinguïn wilde de zee even in, maar werd omver gespoeld door een golf… Het ziet er allemaal zo sneu, maar o zo hilarisch uit! Na een klein half uur zijn we weer verder gegaan en hebben we de weg terug naar Kaapstad gevolgd met nog een kleine tussenstop in Kirstenbosch (een park van 560ha). De dag daarna ben ik naar het strand gegaan in Hout Bay met drie andere studenten en hebben we daar een paar uur doorgebracht. En wat wil je ook anders met 30 graden? Vorige week was ik nog écht flabbergasted door de prijzen van de biosscoop hier.. What the hell.. Voor een kaartje betaal je hier 5 euro en voor een VIP kaartje betaal je 7 euro. En dan zit je in een zaal met een paar anderen en heb je een zit plek waar je u tegen zegt! Er komt nog net niet iemand met een zilveren schaal aanlopen om je te bedienen…

En op m’n stage gaat nog steeds alles goed. Om eerlijk te zijn had ik verwacht dat het me zwaar zou tegen vallen.. een werkweek van 40 uur, maar het valt me ontzettend mee. Voor ik het weet is de week al weer om en is het weekend. Een paar weken terug ben ik samen met de consultants op bezoek geweest bij een accommodatie om te checken hoe en wat. En WAUW! Wat een prachtige locatie en wát een luxe lodges waren dit… Een super king-size bed, uitzicht op zee, een losstaand bad, king-size stoelen waar je zo lekker in weg zakt, en alle details waren perfect: rozenblaadjes rondom de wasbak, handdoeken perfect neergelegd, een welkomst-teken van steentjes op het bed, zeepjes en dingetjes perfect geordend in kastjes, kussens opgeklopt... En als je om een wijntje vroeg, dan kreeg je een hele fles in je glas geschonken zo groot dat die glazen waren. Het was adembenemend. En dat mag ook wel, want voor 1 nacht in deze luxury lodge betaal je bijna evenveel als een maand huur in mijn appartement. Maar ja, als ik het geld had gehad dan wist ik het wel ;)

Gisteren mocht ik gratis en voor niks mee op een studietrip met een collega. Dit was een fotografie tour die werd aangeboden om ons te laten zien hoe klanten het zouden ervaren en of wij het kunnen opnemen als activiteit bij onze reizen. En het was zo leuk! We zijn naar een paar mooie plekjes geweest rondom Kaapstad en hebben daar een paar leuke dingen geleerd wat betreft fotografie (en ik persoonlijk over mijn eigen camera. Handig!). Degenen die geen spiegelreflex camera hadden, konden er een lenen van de gids. We zijn begonnen in Muizenberg, hét surfstrand voor beginnende surfers. De golven zijn constant en niet al te hoog. Wel staat dit strand bekend om veel ‘sharkattacks’, dus daar moet je wel rekening mee houden (mocht je ooit in Kaapstad willen surfen ;)). Daarna zijn we verder gegaan naar Kalkbay, een plaats waar ze de beste fish ‘nd chips hebben van Kaapstad. Ik zelf kan hier niet over oordelen, want ik heb er niet gegeten. Maar als je de locals mag geloven, dan is het zo. Wat ook heel leuk was, is dat daar zeehonden leven. En je kon óntzettend dichtbij komen. Deze beesten hebben ondertussen wel geleerd dat ze hier vis krijgen van de locals, dus ze hebben het hun thuishaven gemaakt. En het maakt ze niks uit dat er mensen lopen en zitten, ze vinden het wel prima daar. Na deze stop zijn we verder gegaan naar de welbekende wijnlanden. Hier hebben we wijnen geproefd en heerlijk geluncht. Ze hadden een hele tafel voor ons klaargezet met lekker kaasjes, worstjes, lekker stokbrood en een salade. Het was echt super geregeld. En nee, ik drink eigenlijk nooit wijn, omdat ik het vaak niet lekker vind. Maar deze wijnen.. waaauw! Na deze stop zijn we terug gereden naar de stad, hebben we nog wat gedronken en zijn we vervolgens terug naar huis gegaan. Heb er van genoten, zoals van alles eigenlijk!

Tot zover mijn update van de afgelopen tijd. Ik hoop dat alles nog steeds goed gaat in het koude kikkerlandje. Ik moet zeggen dat ik die pepernoten wel mis! Gelukkig is er een pakketje onderweg, dus daar kijk ik met smacht naar uit!! Thanks mam! Op ’t moment is het 27 graden, dus ik ga m’n strandtas inpakken en lekker bakken op Camps Bay! Cheers!

Keep on track!

Lots of love,
Laura

  • 20 Oktober 2014 - 15:05

    John En Iens Peters/Breukelen:

    Hoi Laura,
    We hebben weer genoten van je uitgebreide verslag. Wij merken wel dat je naast je werk en niog veel zaken zijn waar jij optimaal van geniet/ In jouw verhaal ervaren wij vele herkenningspunten en gaat ons hart weer open als we aan ons eigen bezoek denken.Wat de haaien betreft, pas maar op, want het blijven in onze ogen toch maar onbetrouwbare beesten.Dat gedeelte waar de twee oceanen bijelkaar komen (Kaap de Goede Hoop) is op zich een geweldige belevenis voor je het weet ben je alje haren kwijt.

    Die pinguins zijn een belevenis apart, zoets moet je gezien en beleefd hebben om een indtuk te krijgen hoe ze leven. Alleen verspreiden zij als je bij een grote kolonie bent een vrselijke stank. Ook dat spevciale geluid dat zij maken is onvergetelijk.

    Nou Laura wij hebben weer genoten van je verslag en wensen je zowel qua werk als privé nog een hele fijne tijd toe en tot horens. Groetjes van John en Iens Peters.

  • 26 Oktober 2014 - 20:37

    Jeroen Kalthoff:

    Hoi Laura,

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt!
    Ik heb 2 leuke weken gehad, de eerste week op Terschelling met kamp. De tweede week in de Ardennen. Ondertussen is het hier stukken kouder geworden, fijn dat het in Zuid-Afrika steeds mooier weer wordt.

    Groetjes,

    Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Juni 2014
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 3120

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Stage Zuid Afrika - Cape Town

Landen bezocht: