Enjoying Cape Town at its best - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Berghout - WaarBenJij.nu Enjoying Cape Town at its best - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Berghout - WaarBenJij.nu

Enjoying Cape Town at its best

Door: Laura Berghout

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dear friends & family,

Ik hoop dat alles nog steeds goed gaat in Nederland en dat de kou nog een beetje uit te houden is. Het is een tijd geleden dat ik heb geschreven en ik heb dus een hoop te vertellen. De tijd lijkt sneller te gaan dan ooit en heb het idee dat ik morgen m’n koffers weer moet inpakken (terwijl ik hier nog 5 weken zit!).

Paar weken terug ben ik met een paar meiden naar de Winelands gegaan (Paarl, Stellenbosch en Franschhoek). Velen weten wel dat ik totaal geen wijndrinker ben en dat ik er eigenlijk helemaal niet van hou. Maar de wijnen die ze hier hebben, wauw! Waarom heeft niemand die mij thuis laten proeven? De omgeving van deze wijngebieden is ook super mooi en het is een ontsnapping uit de drukke stad. Als je komt aanrijden bij zo’n wijnboerderij dan zie je van veraf al alle druiven die worden gekweekt, verspreid over lange vlaktes. Toen we aankwamen bij de eerste stop en we naar binnen liepen om de eerste wijnen te proeven, werden we al meteen warm ontvangen. En daar gaan die eerste 6 wijntjes.. en vervolgens door naar de volgende stop. Je kan je wel voorstellen dat ik om 12 uur ’s middags een beetje tipsy was, maar het was ontzettend leuk en zeker een aanrader om te doen als je ooit nog naar Kaapstad gaat. FYI mam, ik ga op jacht met jou als ik terug ben!

En twee weken later kwam misschien wel het leukste aan wat ik hier ooit heb kunnen wensen, m’n lieve vriend! Omg, wat was ik blij zeg. En zo blij dat ik toen was, zo jammer vind ik het dat hij weer weg is. Van mijn stage heb ik lange weekenden vrij gekregen, zodat we genoeg tijd hadden om dingen te doen en te zien. Het weekend dat hij aankwam hebben we een oud kevertje gehuurd voor 10 dagen en zijn we meteen op pad gegaan. In mijn vorige blog heb ik gezegd dat ik begin januari op safari zou gaan, maar dit is veranderd. Ik ben namelijk eind november al gegaan met m’n vriend en het was super gaaf! En ja! Ik heb de BIG5 gespot! Vroeg in de ochtend (lees 6uur!) zijn we vertrokken richting Aquila Game Reserve en het heeft ons 3 uur gekost met die oude kever. Als je een normale auto zou hebben dan zou je er ongeveer 2 uur over doen. Maar ach, het was een ervaring op zich! Onderweg zijn we langs prachtige wegen gereden en hebben we zelfs apen op de weg zien lopen. Toen we aankwamen hebben we eerst wat rondgelopen op het park en stond er een ontbijt voor ons klaar. En geloof me, daar waren we wel aan toe na zo’n rit… Na het ontbijt hebben we de eerste game-drive gedaan. In een auto met nog 10-12 man zijn we het park rond gereden op zoek naar wildlife. Van zebra’s tot gazelles en van giraffes tot olifanten. En dichtbij dat je komt hee! Echt bizar. Toen we aan het rijden waren kwamen we ook 2 olifanten tegen die op zo’n 3 meter van ons afstonden. Super vet, alleen vond die olifant dat zelf niet zo leuk en rende bijna op ons af! (Als olifanten willen aanvallen, gaan ze wild met hun oren zwaaien) Gelukkig was de chauffeur snel genoeg om plank gas te geven hahaha! Na deze game-drive zijn we terug gereden naar het startpunt en hebben we op het park geluncht en gewacht tot de volgende drive: een quad-bike safari! Dit was ook echt super gaaf, alleen vond ik het zelf een beetje eng.. We waren alleen samen met een gids. Dus eigenlijke een privé safari. En aangezien ik nog NOOIT op een quad heb gereden en niet weet hoe zo’n ding eigenlijk werkt.. vond ik het best spannend. En die jongens bleven maar door gassen! En daar kwam ik even later ook aan, hehe. Een keer zelfs bijna uit de bocht gevlogen omdat ik ze niet kon bij houden! Gelukkig kan ik er nu wel hard om lachen en hebben we een hele leuke tijd gehad. (En Rick, ik pak je nog wel een keer terug!!) Na deze quad-bike safari zijn we weer terug gereden naar huis. En ja hoor, alsof het moest gebeuren.. vlak voor we Kaapstad weer inreden besloot de auto er mee te stoppen. Dus daar stonden we dan, aan de kant van de weg te wachten op hulp. Gelukkig kwam iemand van het bedrijf ons (en de beetle) oppikken en heeft ons thuis afgezet en de auto meegenomen om hem te repareren. De volgende dag hebben we hem weer terug gekregen en konden we weer verder rijden met dat oude ding en hebben we hem 8 dagen extra gekregen :D

Dat weekend daarop zijn we Lions Head opgehiked en je kon keuze maken tussen de moeilijke route of de makkelijke route, dus ja… die keuze was voor ons snel gemaakt! De moeilijke route it is! Je kan dan heel Lions Head rond lopen naar de top, of met wat geklim schuin omhoog. En wij begonnen dus met het beklimmen van die berg, tot er op een gegeven moment een punt kwam waar je weer kon kiezen tussen 2 routes: de route die werd aangeraden of de route die je moest doen op eigen risico. Nouja, drie keer raden waar wij dus weer voor gekozen hebben! Dit was een route waarbij je veel moest klimmen en klauteren tegen de berg op. Super vet dus! Zie de foto’s op Facebook. Terwijl je die berg ophiked, krijg je een prachtig uitzicht over de hele stad. Het laatste stukje was wel pittig en moest je echt uitkijken waar je je voet neerzette. Maar eenmaal op de top aangekomen krijg je een 360graden view over heel Kaapstad en de oceaan. Het was echt super mooi en ik denk dat ik hem sowieso nog een keer ga ophiken voor ik terug vlieg naar huis. Er zijn mensen die gewoon binnen een half uur omhoog én omlaag rennen! Echt te bizar, vooral als je nagaat dat een normaal persoon er een uur over zou doen om boven te komen en dan nog een uur naar beneden.. Maar goed, na een tijdje op Lions Head doorgebracht te hebben en genoten hebben van het uitzicht, zijn we weer terug geklommen naar beneden en zijn we lekker uiteten gegaan 

In dat zelfde weekend heb ik een teambuilding uitje gehad (End of the year function) met het bedrijf. Ricky mocht mee, dus we zijn zaterdag ochtend met het bedrijf vertrokken naar een lodge in de buurt van Kaapstad en hebben daar ook 1 nacht geslapen. Het was zoooooo leuk! En damn… ik werk bij een crazy-ass company! Hoe je de mensen leert kennen buiten kantooruren is crazy. En vooral als er alcohol in het spel is. Collega’s van Brazilië en Australië waren ook mee, dus ik heb meteen nieuwe connecties om in Sao Paulo en Sydney te verblijven, hehe. Toen we aankwamen bij deze accommodatie hebben we de zaak opgesplitst in 3 teams en zijn we teambuilding spelletjes gaan doen. Je kan denken aan frisbee werpen, memory, lat-lopen, etc. In de avond moest je samen met je team een maaltijd voorbereiden van de Braai (barbecue) wat ook super leuk was (en hectisch)! Echt iets typisch Zuid Afrikaans. In Nederland gooi je een stuk vlees op je barbecue en wacht je tot het goed is en eet je het op. Maar bij een echte braai komt er veel meer voorbereiding bij kijken en doe je het echt samen. De een maakt salade, de ander doe het vlees, er is muziek, er is gezelligheid, iedereen loopt door elkaar heen te schreeuwen en te doen. Het was echt hi-la-risch. Het team dat aan het einde van de dag de meeste punten had verzameld was de winnaar! And guess what! Mijn team heeft gewonnen!! Er werden verschillende vouchers uitgedeeld voor restaurants en activiteiten. Zo heb ik een sightseeing (de rode bus door Kaapstad) gewonnen, twee kaartjes voor het Two Oceans Aquarium en (tamtamtam!) een voucher voor de Great White Shark Cage Diving! OMGGGGG, dit was ik dus totaal niet van plan, maar aanstaande zaterdag ga ik dus met witte haaien duiken! Spannend!!! En hopelijk gaat het door, want soms wordt het afgezegd vanwege te slechte weersvoorspellingen op zee. Na de uitslag konden we gaan eten en werd er later op de avond nog één spel (minute to win it) gedaan om de SOLSURVIVOR uit te kiezen uit het winnende team. Dus ik mocht strijden tegen mijn teamleden. Vol spanning moesten we boutjes op elkaar zien te krijgen d.m.v. een stok. De zenuwen gierde door mijn lijf, want ik wist precies wat je kon winnen! Ik heb namelijk alle vouchers geregeld ;). Een voucher voor Beluga (sushi restaurant!) en een voucher voor de Cape Canopy Tour! Super vet, maar ik moest en zou die voucher winnen, grrrrrrr. Dus ik heb natuurlijk m’n uiterste best gedaan. Uiteindelijk kwam ik samen met een team genoot op nummer 1 te staan en we moesten het samen opnieuw doen. En ik had van hem gewonnen en de voucher in ontvangst mogen nemen! YES! En wat hebben we genoten van die sushi! Maar ik kon het niet over m’n hart verkrijgen om alles voor mezelf te houden, dus ik heb de Cape Canopy Tour aan hem gegeven. Ik wist dat hij die heel graag wilde hebben, dus hopelijk heb ik hem er blij mee gemaakt. In de avond hebben we nog een Secret Santa gehad en gaf iedereen elkaar cadeautjes. Ik heb een super leuke Cape Town tas gekregen! Hierna hebben we muziek opgezet en veel gedronken, gek gedaan, gedanst en noem het maar op. Daarna zijn we naar bed gegaan (we sliepen overigens in tenten, maar dan luxe (glamping – Glamorous Camping)) en zijn we de volgende ochtend weer vroeg vertrokken naar Kaapstad. Het was echt een super leuk weekend met het team en heb echt geen beter team kunnen wensen!

Eenmaal weer aangekomen in Kaapstad hebben we meteen gebruik gemaakt van de vouchers die ik had gewonnen. Die zondag hebben we de sightseeing tour gedaan door Kaapstad. Iets wat je eigenlijk wel gedaan moet hebben en vooral als je Nederlander bent! Met alle geschiedenis hier is het best interessant en ik heb ook weer een hoop geleerd over de stad. Zo heb je midden in Kaapstad bijvoorbeeld hele kale plekken. Best vreemd en ik wist niet waar van het was of waar het door kwam. Bij de sightseeing hebben ze ons uitgelegd dat al deze kale plekken (in District 6) het gevolg is van de Apartheid. Verschillende mensen met verschillende culturen (60.000 man totaal!) werden verbannen uit deze delen en moesten hun woonplekje voorgoed verlaten. De Zuid Afrikaanse overheid vond dat er te veel illegale dingen gedaan werden, zoals gokken, overmatig drankgebruik en prostitutie. Vele geloven deze reden niet en denken dat het ging om het overnemen van deze wijk omdat er te veel rassen samen leefden en het te dichtbij het stadscentrum kwam. Het zou volgens de regering niet goed samen kunnen gaan. Later heeft de regering deze wijk uitgeroepen tot een ‘Blanke Wijk’ en werd er gekozen wie er wel en niet mocht wonen (Apartheid). Om het te herinneren heeft de stad besloten om deze plekken voorgoed kaal te houden, zodat er altijd een herinnering zou zijn aan hoe het er ooit was. Toen iedereen vrij was om te kiezen waar hij wilde wonen, zijn vele huizen in knallende kleuren geschilderd, omdat dat voorheen ook niet mocht. Nu zie je nog steeds wel verschil door de Apartheid en ik denk persoonlijk dat het nog generaties gaat duren voordat mensen elkaar weer normaal kunnen aankijken, zonder elkaar te beoordelen op huidskleur.

Na deze sightseeing zijn we meteen doorgegaan naar het Two Oceans Aquarium en hebben we naar wat visjes gekeken. Het was best leuk, want er worden twee verschillende onderwaterwerelden tentoongesteld: namelijk de Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan. En we besloten uiteindelijk om naar de voedertijd van de roofvissen te kijken, want ja.. we waren er toch al. En het was zoooooo leuk!!! En op zich.. dat voeren niet zo, maar wat er daar gebeurde! OMG!!! Je zit eigenlijk in een soort theater ruimte met een levensgroot aquarium voor je. Je kijkt dus tegen glas aan en je ziet de vissen zwemmen. Na een tijdje kwamen de duikers naar beneden met een grote poster die je eerst niet zo goed zag en even later drukte ze die poster tegen het raam met het bericht: BRIGITTE, WILL YOU MARRY ME? Je kan je wel voorstellen dat iedereen begon te gillen en te juichen en ik misschien nog wel het hardst van allemaal! Ik vond het zo schattig en zo cool dat ik dit kon meemaken! En ze heeft natuurlijk ja gezegd! :D

De volgende dag zijn we naar Robben Island gegaan. Iets wat je ook echt gedaan moet hebben als je hier komt. Robben Island is het eiland waar Nelson Mandela heeft vastgezeten voor een groot deel van zijn tijd. Vanaf Kaapstad hebben we de veerboot gepakt naar het eiland en hebben we daar een rondleiding gekregen van een ex-gevangene. Echt heel indrukwekkend en ik had eigenlijk met die man te doen.. Want waarom zat hij vast? Omdat hij vocht voor zijn rechten? En voor zijn vrijheid? Daarvoor zou je nooit voor opgepakt mogen worden in mijn ogen. Hier noemen ze het “Political prisoners”. Maar dankzij deze mensen is de Apartheid wel weg in Zuid Afrika. Of althans.. it’s getting there.. want de Apartheid zit nog diep bij de locals. Maar goed, we hebben een rondleiding gekregen over het hele eiland en we kregen veel informatie over hoe het daar was en wat ze moesten doen. Zo moesten ze elke dag werken en werden ze elke keer geblinddoekt voor ze in de auto stapten en naar de werkplek gingen, zodat ze niet wisten waar op het eiland ze zich bevonden. Ook hebben we de gevangenis zelf gezien en de cel waar Nelson Mandela vast zat. Een hokje van 3 bij 2, misschien dat het nog wel kleiner was dan dat. En slapen deden ze op een stoffen matje en iedereen had een strikt dieet waar ze zich aan moesten houden. Brieven mochten ze ontvangen, maar ze kregen deze maar één keer per jaar. Je kan je wel voorstellen dat de gevangenen het hier alles behalve goed hebben gehad. En dat alleen maar omdat zij vochten voor hun mening en hun vrijheid.

Dat volgende weekend zijn Rick en ik op surfkamp gegaan. We keken hier allebei al lang naar uit en vrijdag ochtend werden we dan eindelijk om half 9 opgehaald om vervolgens te leren surfen! Samen met nog 6 of 7 anderen en 2 coaches zijn we richting de eerste stop gereden. De rit was ook best leuk, want je ziet elke keer weer nieuwe dingen van het land die je normaal niet zou zien. De eerste stop was bij Strand Beach, ten oosten van Kaapstad. Een super mooi strand en een deel van de zee is van de Indische Oceaan en dus ook warmer! Die splitsing ligt een stuk verder, maar doordat het water warmer is weet je dat het bij de Indische Oceaan hoort (aangezien de Atlantische Oceaan een stuk kouder is). Op het strand hebben we ons omgekleed en zijn we de eerste surfsessie begonnen. Het was zooooo leuk! En ik moet toegeven dat ik graag vaker zou willen surfen en ik denk dat Rick hetzelfde denkt. En op zich, surfen is niet heel moeilijk. Het enige waar ik moeite mee had (of eigenlijk nog steeds heb), is de juiste timing uitzoeken voor het pakken van een golf. Na een paar keer vallen en opstaan is het ons beide gelukt om te blijven staan en door te surfen tot het strand! En dat gevoel is amazing! Twee uurtjes later hebben we ons weer omgekleed en zijn we verder gereden richting Hermanus om daar te gaan lunchen en vervolgens weer door gegaan naar het huis waar we zouden overnachten. Het was zo’n typisch klein dorpje waar de locals vakantiehuisjes hebben. Om heel eerlijk te zijn weet ik de plaatsnaam niet eens.. Het lag in ieder geval dicht bij het strand en we konden er zo heen lopen. In de avond hebben we met z’n allen gegeten en hebben we een kampvuur opgezet en wat drankjes gedaan met elkaar. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan, hebben we ontbeten en zijn we vervolgens met de groep naar het strand gegaan om te wachten tot het zeeniveau juist was. Even een snelle uitleg: Je hebt high-tide, mid-tide en low-tide en op dit strand moesten we wachten op de high-tide, omdat er veel rotsen in het water lagen waar je niet tegen aan wilt surfen. Als het high-tide is betekent het eigenlijk dat het water hoger staat, of anders gezegd: het is vloed. Toen het eindelijk zover was konden we met de tweede surfsessie beginnen! Deze ging ook wel lekker, alleen voelde ik m’n gezicht branden als de malle. Door de zon en de zee is het lastig om je goed in te blijven smeren, want het glijdt er als het ware zo van af. Maar het is het allemaal waard. Na het surfen hebben we ons omgekleed en zijn we richting Cape L’Agulhas gereden (het zuidelijkste puntje van Zuid Afrika), waar ook de splitsing van de twee oceanen zich bevindt. De omgeving daar is wat aan de saaie kant, maar het is wel een leuk punt om wat foto’s vast te leggen. Tegen de tijd dat we terug kwamen bij het huis zijn we meteen doorgegaan naar de duinen om daar de zonsondergang te zien en te sandboarden, super leuk! Alleen het waaide heel hard waardoor het zand continue in je ogen werd geblazen. Dat was wel vervelend… Maar toen de zon onder was gegaan zijn we terug gelopen naar het huis en zijn we begonnen met de braai! Super leuk en typisch Afrikaans! In de loop van de avond hebben we wat gedronken en marshmallows geroosterd. Jammieeeeeee! De volgende dag zijn we naar grotten gegaan waar je kon zwemmen en alleen kon komen als het water laag stond! Ik zelf ben er niet ingegaan, want ik vind dat helemaal niks… Maar de rest vond het geloof ik wel leuk. Na een tijdje zijn we weer terug gegaan, hebben we de tassen gepakt en zijn we gaan rijden naar Stand Beach om daar aan de laatste surfsessie te beginnen. Deze ging ook weer super goed en we kregen het beide weer voor elkaar om een paar keer te blijven staan! Al met al was het een geweldig weekend die we denk ik nooit meer zullen vergeten.

Maar aan alles komt een eind.. jammer genoeg. Want na het surfweekend was het tijd om Rick terug te brengen naar de airport en weer afscheid te nemen. Bleeeeghhh! Maarja, nog 5 weekjes en dan zit ik weer thuis. De tijd gaat zo hard hier! In de loop van de week heb ik meer surflessen gepland en zal ik elke zondag gaan surfen totdat ik weg ga! Dus daar kijk ik ontzettend naar uit! En de feestdagen staan ook weer voor de deur, zo gek.. Samen met m’n huisgenootjes heb ik de kerstboom al opgezet hier, alhoewel ik het maar een raar idee vind. Ik bedoel.. het is zo’n 25 tot 30 graden buiten en er staat een kerstboom in ons huis? What the hell! Dat kerstgevoel is er totaal niet. En dan Skype ik met thuis en hoor ik iedereen kerstplannen maken.. Ik denk dat ik mijn kerst vooral op het strand zal doorbrengen en, zoals altijd eigenlijk, veel zal gaan eten. Kerstavond vier ik bij een collega thuis, dus dat is wel leuk! Met oud en nieuw ga ik naar de Waterfront om daar naar de vuurwerk show te kijken en daarna ga ik door naar Longstreet om daar het jaar goed in te luiden!

Nou mam, ik denk dat ik genoeg leesvoer voor je heb! Denk je niet?


Ik wil iedereen alvast hele fijne feestdagen en een geweldig 2015 toewensen! Ga je dromen achterna en geniet!


Heel veel liefs uit het zonnige zuiden,
Laura

  • 16 December 2014 - 11:52

    Fanny:

    He meissie,

    De makkelijke route naar boven op Lions Head schijnt ook heeeel mooi te zijn! :)
    En weet je dat kaapse kracht onze huiswijn is?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Juni 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 3115

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Stage Zuid Afrika - Cape Town

Landen bezocht: