Stage - Uthando - Longstreet - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Berghout - WaarBenJij.nu Stage - Uthando - Longstreet - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Berghout - WaarBenJij.nu

Stage - Uthando - Longstreet

Door: Laura Berghout

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dear friends & family, ik hoop dat alles goed met jullie gaat en dat school/werk weer goed begonnen is!

Met mij gaat alles goed hier, de stad maak ik steeds meer m'n eigen en de do's en don'ts ken ik ondertussen wel. Mijn stage is ook goed begonnen. Het werk is ontzettend variërend en ik krijg steeds meer verantwoordelijkheid over bepaalde zaken. Het leuke hiervan is dat ik mijn eigen invulling daaraan mag toevoegen. Ik ben op het moment vooral bezig met het controleren van accommodaties, reviews en itinerary’s (dit zijn de specifieke details van de klant: waar gaat de reis naartoe, wat zijn de vluchtgegevens, waar verblijft hij/zij, van welke transfers wordt er gebruik gemaakt, etc.). Ik heb deze details namelijk nodig om een virtuele route voor de klant te kunnen maken. Eigenlijk best leuk, want op die manier krijgt de klant te zien hoe de reis verloopt en waar de stoppunten zijn. Daarnaast zorg ik er voor dat de klant mailtjes ontvangt met updates van de reis. Op die manier weet de klant waar wij mee bezig zijn en hoever de ontwikkeling van de reis is. Weet niet zeker of ik het al gezegd had, maar Safari365 maakt tailor-made reizen. Dus elke klant is anders en elke reis verschilt weer. Dit maakt het werk wel heel leuk, omdat je steeds bezig bent met andere aspecten van zo’n reis. Ben je bijvoorbeeld eerst bezig met een klant die naar Victoria Falls wilt en daarna een drive-safari wil doen door het Kruger park, dan ben je de volgende dag alweer bezig met een klant die eerst een safari wil doen door een ander national park en vervolgens de Garden-route wil afleggen en daarna in Kaapstad wil verblijven voor de rest van z’n vakantie. Om maar even een voorbeeld te geven ;) . En ik ben natuurlijk bezig met het maken van de fotoboeken voor de klanten. Iets wat ik ook erg leuk vind om te maken, ook al is het voor een ander. De manager heeft al aangegeven dat het echt mijn taak is en dat ik zelf mag bepalen hoe en wat. “Doe maar wat je leuk vind”, was het advies. En dat hoef je mij maar een keer te vertellen! Mijn collega’s zijn ontzettend behulpzaam en staan klaar om me te helpen waar nodig. Iets wat ik zelf heel fijn vind, omdat je op die manier echt betrokken wordt bij zo’n bedrijf en ik merk dat zij mij ook daadwerkelijk dingen willen leren. Wat dat betreft ben ik wel heel happy met m’n stage bedrijf. Ik ben eigenlijk sowieso al heel happy om hier te mogen zitten!

M’n stagebegeleider is ook heel relaxed. Vaak word ik wel meegevraagd om dingen te doen. Zo werd ik twee weken geleden door haar meegevraagd naar het Uthando Benefit Concert met wat andere collega’s. Dit is een concert die is opgezet om geld op te halen voor Uthando (een organisatie die mensen in Zuid Afrika helpt waar nodig). Als je buiten het centrum van de steden komt en meer het land in gaat, dan merk je dat er nog steeds ontzettend veel armoede heerst hier. Zo zijn er bijvoorbeeld wijken in Kaapstad die ‘Townships’ worden genoemd waar de mensen het alles behalve breed hebben. Uthando zorgt ervoor dat mensen uit deze situaties geholpen worden en dat er kansen worden gecreëerd om een betere toekomst op te kunnen bouwen. Daarnaast zorgt de organisatie ervoor dat jongeren uit de drugs, criminaliteit en mishandeling worden gehouden. Zo zijn er muziek- en dansscholen opgericht en draaien en verschillende projecten om Uthando heen. En alles voor één doel: Een goede community op te bouwen. Tijdens zo’n concert treden er dus verschillende muziek- en dansscholen uit de Townships op om geld op te halen voor Uthando. Daarnaast treden ook lokale artiesten op die al wel een “living” hebben. Het is ontzettend leuk om te zien hoe kleine kinderen een dansje doen voor zo’n groot publiek, en ze zijn nog goed ook! Ik heb met verbazing ernaar gekeken. Het doet me wel beseffen dat ik heel blij moet zijn met wat ik thuis heb en dat ik gelukkig wel kansen krijg om een mooie toekomst op te bouwen. Iets wat hier helaas nog niet zo vanzelfsprekend is.

Vorige week vrijdag was dan eindelijk die welkomstborrel van 4Exchange/CapeTownRocks! Nederlandse en Duitse studenten die nieuw zijn in de stad krijgen hier de kans om elkaar te leren kennen. Vooral fijn als je alleen naar zo’n bestemming gaat. Bry en ik zijn natuurlijk ook even langs geweest en door de avond heen hebben we een paar leuke Nederlanders ontmoet en een paar Duitsers. Uiteindelijk zijn we overgebleven met een groepje van 9 man en hebben we besloten om het feestje verder voort te zetten op Longstreet. Dit is de straat waar eigenlijk alle leuke cafeetjes en clubs zitten. Maarja, we moesten wel met de taxi, want alleen over straat hier? No way. Dus wij twee taxi’s gebeld waar er dus maar één van kwam opdagen. Gelukkig was de chauffeur heel relaxed. Want hoezo zou je met 5 man in een taxi gaan als je ook mákkelijk met 10 man er in kunt? En dat hoefde hij maar één keer te zeggen. Dus wij in en op elkaar gepropt die taxi in om het nachtleven van Kaapstad op te zoeken. En wat hebben we gelachen, want wat een taxi rit was dat zeg.. Pfffff. Mag blij zijn dat ik nog overeind sta! (Die rijkunsten hier in Afrika zijn sowieso al niet veel soeps…) Uiteindelijk zijn we in de Dubliner beland (klein kroegje) en hebben we daar de rest van de avond doorgebracht. De rest van het weekend hebben we eigenlijk niets meer gedaan, op de boodschappen en de was na ;)

Afgelopen vrijdag zijn we weer Longstreet opgegaan. Want na een werkweek kunnen wij wel een borrel gebruiken. Bry en ik zijn een paar kroegjes in gedoken en hebben overal wel wat gedronken. Het kost hier echt niks. Niks! Voor een shotje betaal je 80 cent, voor een mix 2 euro en voor cocktails 3-4 euro! Voor 20 euro (of misschien minder!) heb je dus een leuke stap avond achter de rug, inclusief entreegeld (van 4 euro). Een uurtje later kregen we een berichtje van een van de jongens waar we die vrijdag daarvoor mee op stap waren gegaan. Hij vroeg of we al aan het stappen waren ergens en vroeg ons mee naar Club31. Dit is een club in een gebouw op, je raadt het al, de 31e verdieping! Bryan en ik waren alvast naar binnen gegaan en wachtte daar op de anderen. Kregen we vervolgens een appje dat ze niet binnen kwamen omdat een van hen pas 18 jaar was. Aangezien die club al 23plus is was dat wel een domper. Gelukkig was er een ontzettend leuke homo die daar de boel runde en ik vroeg hem of hij voor deze keer een uitzondering kon maken. En ja hoor: Ohh, of course darling. These were the guys your were waiting for? We’ll make an exception for this night! Enjoy your evening love! Dus wij eindeijk naar binnen. De club zelf was een hele fancy pancy bedoeling en daar kwam ik dan aan met m’n Timberlands, spijkerbroek en shirtje. Ik voelde me een beetje underdressed… Hahaha, desondanks was het wel hele gave avond. Je had een ontzettend mooi uitzicht over de stad en de muziek was ook wel relaxed. Dus voor iemand die ooit nog naar Kaapstad gaat: Zeker Club31 bezoeken! Toen ik weer terug naar huis ging heb ik die homo nog een keer bedankt waarop hij reageerde met een dikke knuffel en zei: Ooooh no prob sweetheart, enjoy your evening and see you soon! Echt ge-wel-dig.

Dit is mijn update over de afgelopen tijd! Thanks voor alle lieve berichtjes die jullie sturen! Ondanks dat ik zo ver weg zit, voel ik me toch een beetje dichtbij. Ik denk aan jullie! :)

Lots of love,
Laura

  • 14 September 2014 - 19:53

    Romy:

    HAHA! Die homo is geweldig, leuk om te lezen dat alles zo fijn verloopt lau <3 veel plezier hihi!

  • 19 September 2014 - 12:13

    Annelies:

    Wat schrijf je ontzettend leuk Laura. Ik zie het allemaal zo voor me! Enjoy!
    liefs Annelies

  • 19 September 2014 - 12:13

    Annelies:

    Wat schrijf je ontzettend leuk Laura. Ik zie het allemaal zo voor me! Enjoy!
    liefs Annelies

  • 20 September 2014 - 17:34

    Lucas:

    hoi Laura,
    leuk om je verhalen te lezen!
    ik ben benieuwd wanneer je zelf op safari gaat.
    hier is alles goed.
    het is leuk op broklede en gaan binnenkort op kamp.
    groetjes,
    lucas (jeroen, martijn, elena en ivo)


  • 28 September 2014 - 11:09

    John Peters:

    Eindelijk weer eens tijd na de vakantie om op je berichten te reageren. Ik merk wel, dat je je uitstekend amuseert. Hoe kan het ook anders, je weg vinden in een totaal ander land dan je gewend bent. Hartstikke
    goed trouwens dat je je ogen en oren goed de kost geeft. Ook merken Iens en ik wel, dat het werk waar je mee bezig bent je goed af gaat. Een goede ervaring opdoen komt je alleen maar ten goede, hetgeen je voor de toekomst ook nodig hebt als je deze professie in de praktijk gaat brengen.

    Wij vinden het erg leuk je ervaringen langs deze week mee te maken, omdat je terecht heel open bent in je communicatie. Dat geeft ook echt een reeële indruk hoe je alles meemaakt.

    Onze ervafing in Portugal van 2 weken was, ook al zijn we daar meerdere malen geweest geweldig. Het
    is een prachtige omgeving als je van zwemmen en zee houd. Elke dag gingen we 'smorgens een uur stevig lopen on the beach en 'smiddags ging ik alleen nog een uur hetzelfde parcours nemen. Die oudjes moeten toch een beetje in conditie blijven. Ik weet niet of je facebook nog volgt, want ik heb daar nog een stukje film op gezet waar ons vermaken aan het geweldig zwembad dat daar aanwezig is. Hoewel wij 2 weken op zich prima vinden, mis je het wel als je weer thuis bent, maar je weet Laura alles heeft zijn bekoring.
    Inmiddels ben ik al weer 3 keer naar de sportschool geweest en heb ik afgelopen dinsdag koffie gedronken met je vader en alles weer eens bijgepraat. Natuurlijk heb ik hem ook van jou de groeten gedaan. Nou Laura nog veel genieten van dat mooie Zuid-Afrika en heel veel werkplezier. Tot horens.

    John en Iens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 14 Juni 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 3125

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Stage Zuid Afrika - Cape Town

Landen bezocht: